Episode 3

#3 Je elektrische auto slim opladen (i.s.m. Tibber)

Welkom bij De Groene Nerds. Dé podcast waarin we vertellen hoe je slim omgaat met energie. We delen onze ervaringen en geven jou handvatten om zelf aan de slag te gaan. Je hosts zijn Aljo en Danny. Danny heeft zijn woning omgetoverd tot een slimme energiefabriek, waarin de apparaten meebewegen met de prijzen van duurzame energie. Aljo is iets minder hardcore. Hoewel hij slim bezig is en een duurzaam huis heeft gaat ‘ie de komende tijd aan de slag om zijn huis voor te bereiden op dynamische energieprijzen. Dat doet hij met slimme apps die hem helpen.

Vandaag in de Groene Nerds: Hoe pas je je energieverbruik aan op dynamische energietarieven?

Deze podcast is mogelijk gemaakt door Tibber. Dé energieleverancier voor dynamische energietarieven. Slimme gadgets maken je huis intelligenter en openen nieuwe mogelijkheden in de Tibber-app.

Ze zijn er in vele soorten en maten: van sensoren en energiemeters tot schakelaars en smart hubs. Op welke manier je je huis ook slimmer wil maken, er zijn opties genoeg! 

Wil je ook overstappen naar Tibber? Ga dan naar tibber.com/nl.

Volg de Groene Nerds podcast op YouTube, Apple Podcasts en Spotify. En discussieer mee in onze Telegram Community!

Copyright 2023 Aljo Hartgers & Danny Oosterveer // De Podcasters

Transcript
Speaker:

Welkom bij de Groene Nerds, de podcast waarin we vertellen hoe jij slim omgaat met energie.

Speaker:

We delen onze ervaringen en geven jou handvatten om zelf aan de slag te gaan.

Speaker:

Naast mij zit Danny, een hardcore Groene Nerd.

Speaker:

Hij heeft zijn woning omgetoverd tot een slimme energiefabriek,

Speaker:

waarin de apparaten meebewegen met de prijzen van duurzame energie.

Speaker:

En ik zit naast Aljo, hij is veel bezig met duurzaamheid in zijn leven.

Speaker:

Hij is al slim bezig en gaat de komende tijd aan de slag om zijn huis voor

Speaker:

te bereiden op dynamische energieprijzen.

Speaker:

We kunnen deze podcast maken dankzij Tibber. Tibber is de slimme energieleverancier. En

Speaker:

bij Tibber neem je stroom af met dynamische energieprijzen. Dat zijn de energieprijzen

Speaker:

die je per uur afrekent. Met de app van Tibber krijg je volledige inzicht in je energiegebruik

Speaker:

en kun je met de handige power-ups profiteren van de goedkoopste uren. Wil je ook overstappen

Speaker:

op Tibber? Ga dan naar tibber.nl.

Speaker:

Deze aflevering staat ten teken van je elektrische auto slim opladen.

Speaker:

Met dynamische energie tarieven kun je namelijk echt je winst pakken en je ontlast het energienet.

Speaker:

Danny, vandaag gaan we het hebben over elektrisch rijden en eigenlijk veel specifieker je auto

Speaker:

slim of steeds slimmer opladen.

Speaker:

Hoe lang rij jij nu elektrisch?

Speaker:

Ja, ik wil dat zeggen.

Speaker:

Nog niet zo heel lang, maar goed dat is waarschijnlijk alsnog relatief vroeg.

Speaker:

Dus ik nu drie jaar.

Speaker:

Ik ben niet zo vroeg erbij als jij.

Speaker:

Dus nu iets meer dan drie jaar.

Speaker:

Ik rijd nog steeds in mijn oude klassiekertje, zoals ik het noem, mijn Nissan Leafje.

Speaker:

Dat is denk ik nu zes jaar, zoiets.

Speaker:

Dan was je er wel echt vroeg bij.

Speaker:

Ja, en ik was er nog vroeger bij toen ik in de allereerste BMW i3 een paar dagen mocht rijden.

Speaker:

En dat was echt in de begintijd van...

Speaker:

Maar toen was laden...

Speaker:

Nee, dat was echt verschrikkelijk.

Speaker:

Je kon natuurlijk op heel veel plekken...

Speaker:

Dat kon dat misschien allemaal niet.

Speaker:

Dat was een i3 met een range extender.

Speaker:

Dus ze hadden nog een klein benzinemotortje in, een soort tweetakmotortje.

Speaker:

Dat was heel grappig, want die sloeg op een gegeven moment wel aan.

Speaker:

Want toen heb ik al echt, dat was mijn eerste,

Speaker:

en ik heb twee keer echt laadpaalstress gehad,

Speaker:

maar dat was mijn eerste keer laadstress.

Speaker:

Maar dat was niet nodig, want op een gegeven moment

Speaker:

sloegen twee taktmotors je aan en je bent gewoon de accu bijgeladen

Speaker:

met een benzinemotortje.

Speaker:

Volgens mij ging daar 9 liter benzine in.

Speaker:

Dus dat was natuurlijk helemaal niks,

Speaker:

maar daardoor kon ik nog wel net thuiskomen.

Speaker:

Omdat ik in Eindhoven moest zijn, ik heb toen de hele dag rondgereden.

Speaker:

En uiteindelijk moest ik in Eindhoven zijn

Speaker:

en daar had ik hem aan de laadpaal gezet.

Speaker:

nog een boete voor gekregen, want dat was bij het station.

Speaker:

En ik dacht, laden is gewoon gratis.

Speaker:

Maar blijkbaar moest je ook gewoon parkeergeld betalen.

Speaker:

En moet ik even nadenken.

Speaker:

De laatste 10 kilometer heb ik op het benzinemotortje gedaan.

Speaker:

Dan is de benzinemotor erbij gesprongen.

Speaker:

Gelukkig is dat inmiddels een heel stuk verbeterd.

Speaker:

Volgens mij is dat 2013, 2014 zoiets geweest.

Speaker:

Dat is echt heel lang geleden.

Speaker:

Ja, want ik heb nu drie jaar...

Speaker:

Ik heb mezelf een Renault Zoe, die als je een beetje...

Speaker:

Normaal rijd je er zeker in de zomer ruim 300 kilometer mee op één volgeladen batterij.

Speaker:

En ik heb eigenlijk dat hele laadpaalstress nooit gehad.

Speaker:

We hadden het over snelladen.

Speaker:

Jij zei dat je vorig jaar, dat is 2022, nog niet aan een snellader gestaan hebt.

Speaker:

Nou ja, ik had op een gegeven moment vorig jaar, ik merkte op een gegeven moment...

Speaker:

de eerste paar maanden, dat ik op een gegeven moment dacht van...

Speaker:

"Verrek, ik heb eigenlijk nog helemaal niet buiten huis geladen."

Speaker:

Ik deed wel een klein beetje mijn best om thuis te laden,

Speaker:

want voor de mensen die nog niet elektrisch rijden,

Speaker:

die beseffen dat vaak niet, maar je kunt langs de snelweg laden.

Speaker:

Dat zijn die snelladers.

Speaker:

- Fastned... snel, snel, snel, Shell, haha

Speaker:

Shell Recharge, snel, Shell...

Speaker:

- Maar dat is wel de duurste manier van laden.

Speaker:

Dus het liefst doe je dat niet te vaak.

Speaker:

En dat hoeft ook helemaal niet, omdat je vaak gewoon heel ver komt.

Speaker:

En als je dat dan toch moet, heel veel mensen denken dat is heel erg onhandig,

Speaker:

want dan moet ik die hele batterij vol laden, dat duurt anderhalf uur,

Speaker:

dan sta ik anderhalf uur langs de snelweg.

Speaker:

Dat werkt helemaal niet.

Speaker:

Als je net bij wijze van spreken stel je mist 30 kilometer,

Speaker:

dan laad je gewoon een paar minuten daar en dan kun je weer verder.

Speaker:

Maar goed, dus je hebt die, dan heb je ze gewoon in de wijk staan,

Speaker:

of op parkeerplaatsen, daar zijn er heel erg veel van.

Speaker:

Bij mij in de straat ook, dat is 100 meter verderop,

Speaker:

Daar staat zo'n laadpaal.

Speaker:

Maar daar betaal ik wel ongeveer het dubbele van wat ik thuis betaal.

Speaker:

Daar is de stroom goedkoper.

Speaker:

En zeker als ik dynamische prijzen heb.

Speaker:

Ja, thuis is jouw stroom goedkoper dan aan de openbare laadpaal.

Speaker:

Wat eigenlijk ook wel logisch is, want die laadpaal staat er niet gratis.

Speaker:

Niet voor niks, nee.

Speaker:

Op een gegeven moment merkte ik van...

Speaker:

Hé, verrek. Ik heb eigenlijk al vier maanden niet buiten huis geladen.

Speaker:

Dat is op een gegeven moment een beetje een dingetje geworden.

Speaker:

Dat ging meestal prima.

Speaker:

Ik heb ook keren gehad dat ik terug kwam rijden vanuit...

Speaker:

Dat zal zijn een beetje zo richting Amsterdam.

Speaker:

En dat ik terug kwam dat ik wel echt op de laatste procenten...

Speaker:

een sport van had gemaakt van ik wil gewoon...

Speaker:

thuis aankomen dat ik thuis kan laden.

Speaker:

Ja, dat is herkenbaar.

Speaker:

Het is mij één keer gelukt om de accu helemaal leeg te rijden...

Speaker:

omdat ik dacht dat is misschien een keer goed voor de accu.

Speaker:

Dat is heel dom.

Speaker:

Dat is volgens mij helemaal niet goed voor de accu.

Speaker:

Nee, maar ik had een filmpje op YouTube gezien...

Speaker:

om de accu weer een keer te balanceren of zo.

Speaker:

Dat is echt...

Speaker:

Volgens mij is dat een...

Speaker:

Het is niet aan te raden, want ik stond dus echt 400 meter van mijn huis helemaal stil.

Speaker:

En een elektrische auto is best zwaar, dus dat terug naar huis duwen

Speaker:

hebben toch wat buurmannen en buurvrouwen voor op moeten trommelen.

Speaker:

Ja, maar dat is denk ik allemaal nou wel wat meer...

Speaker:

Dat zijn dingen echt wat taffer redden van vroeger.

Speaker:

Ik denk dat nu vaak mensen die nu elektrisch gaan rijden,

Speaker:

die ze nog afvragen van, die een aantal stress hebben en dat soort dingen.

Speaker:

Dat is echt gewoon helemaal geen ding meer.

Speaker:

Zeker met hoeveel vastnet je nu onderweg ziet.

Speaker:

Ja, capaciteit die is toegenomen van al die nieuwe auto's.

Speaker:

Ja, absoluut.

Speaker:

Maar als we gewoon, want vandaag gaan we het hebben over...

Speaker:

Ja, we hebben het natuurlijk over het laden.

Speaker:

Het laden en dan voornamelijk thuis opladen van je auto.

Speaker:

En we hebben natuurlijk, er is geen toeval dat we het hierover hebben,

Speaker:

want uiteindelijk met de auto heb je gewoon de meeste impact.

Speaker:

Dat is heel makkelijk om te sturen.

Speaker:

Het kan wat minder goed als jij elke dag je batterij maximaal oprijdt,

Speaker:

maar voor de meeste mensen geldt dat niet, omdat je niet elke dag weggaat.

Speaker:

En je kunt best wel prima aan het bepalen.

Speaker:

Je kijkt op die app en je ziet dat de stroomprijzen laag zijn.

Speaker:

Je zegt nu die app?

Speaker:

Die app van de dynamische energieleverancier?

Speaker:

Ja.

Speaker:

Je hebt ook een app bij de auto, maar dat gaan we nog later over.

Speaker:

Nee, dat is waar. De app waar de dynamische prijzen in staan.

Speaker:

Je weet altijd van, dit zijn de prijzen vandaag.

Speaker:

Zo rond de middag weet je, dat zijn de prijzen van morgen.

Speaker:

Op basis daarvan denk ik, dan ga ik misschien vandaag eventjes wachten,

Speaker:

want ik zie dat de prijzen morgen veel lager zijn.

Speaker:

Dus ik wacht nog even tot morgen en dan sluit ik hem dan aan.

Speaker:

En in de basis komt het natuurlijk gewoon op neer dat als jij een eigen oprit hebt,

Speaker:

en je hebt daar je eigen laadpas staan,

Speaker:

dat je dan denkt, op het moment dat de prijzen laag zijn,

Speaker:

dan prik ik er nu het kabeltje in en dan maak ik gebruik van lage stroomprijzen.

Speaker:

Ja, even een klein stukje filosoferen.

Speaker:

Ik vind het heel leuk om te laden op mijn zonnestroom.

Speaker:

En op de goedkoopste momenten van de dag.

Speaker:

Maar dat is ook meestal als je heel veel zonnestroom hebt.

Speaker:

Want dan is de energieprijs relatief laag.

Speaker:

Dat is wat ik probeer te doen.

Speaker:

Dus eigenlijk ben ik mijn eigen...

Speaker:

Ik ben voor Alliander, Liander of een Enexis als je ergens anders woont...

Speaker:

het net aan het balanceren om zo min mogelijk stroom...

Speaker:

Het net is je dankbaar. -Ja, toch?

Speaker:

Ja, ja.

Speaker:

En mijn portemonnee uiteindelijk ook, hè.

Speaker:

Want dat is natuurlijk de allergoedkoopste stroom die je kunt hebben.

Speaker:

Hoe doe jij dat ook?

Speaker:

Ja, ik heb sowieso niet zelf een oprit.

Speaker:

Ik heb een tussenbode.

Speaker:

Nee, want nog even, ik haak er even op in.

Speaker:

Niet iedereen heeft een eigen oprit waar hij een mooie laadpak kan ophangen,

Speaker:

of zijn eigen energie-uitsluiting kan aansluiten.

Speaker:

Jij hebt geen eigen oprit thuis?

Speaker:

Nee, dat klopt.

Speaker:

Hoe doe je dat?

Speaker:

Nou, we hebben wel parkeerplaatsen voor de deur.

Speaker:

Daar zit nog wel een perkje groen tussen.

Speaker:

Dus met een standaardkabel red ik dat alleen maar op één plek.

Speaker:

Maar ik heb een iets langere kabel gekocht.

Speaker:

En dan kan ik op alle parkeerplaatsen voor de deuren laden.

Speaker:

En ik heb dus net in mijn voortuin wel een laadpaal staan.

Speaker:

En veel mensen vragen zich dat af.

Speaker:

Maar het is in de praktijk zo dat het laden, ook al heb je niet zelf een oprit,

Speaker:

op de meeste plekken eigenlijk wel gewoon gedoogd wordt.

Speaker:

Kijk, als jij midden in de stad woont en je legt een hele dikke kabel neer...

Speaker:

waar honderden duizenden mensen per dag overheen lopen.

Speaker:

Dat is misschien niet zo handig. Ik woon gewoon in een woonwijk.

Speaker:

En de laadpaal gaat daar even een stukje over de stoep.

Speaker:

Ik heb dan zelf zo'n mat, zou ik maar zeggen,

Speaker:

die je ook bij de bouw vaak ziet.

Speaker:

En daar leg je zo'n kabel in en die valt ook op.

Speaker:

Dat is een gele kleur. Dus dan is het voor mensen duidelijk van,

Speaker:

daar ligt die kabel, dus dan is het ook verder niet gevaarlijk.

Speaker:

En dat is in jou, jij woont in Arnhem, daar is het gedoogd?

Speaker:

Ja, vrijwel overal is het wel gedoogd.

Speaker:

En er zijn een aantal van die testgemeentes dat ook met andere oplossingen bezig zijn.

Speaker:

Volgens mij is Arnhem daarmee bezig.

Speaker:

Ja, maar ook hele gekke dingen.

Speaker:

Het is altijd een beetje leuk, het is natuurlijk een hele tofe...

Speaker:

O ja, nu weet ik waar je het over hebt.

Speaker:

Ik dacht al, ik herinner me een foto dat er een soort lantaarnpaal staat...

Speaker:

waar dan die kabel over de stoep hangt en vervolgens naar beneden hangt.

Speaker:

Ja, eigenlijk gewoon waar wij de podcast nu mee opnemen.

Speaker:

Ja, een soort standaard.

Speaker:

Een soort statief met een hele grote hengel erover, waardoor je de hele stoep over kan gaan.

Speaker:

Echt geen gezicht.

Speaker:

Nee, ik vind het heel fraai.

Speaker:

Ik zag een andere mooie oplossing in Arnhem, en dat mag je gewoon absoluut niet zelf doen,

Speaker:

is je stoepje openbreken en dan andere stoeptegels in waar een goot in is gemaakt,

Speaker:

met een rubberen rand, waar de kabel in kan duwen.

Speaker:

En dan heb je eigenlijk een nog iets mooie oplossing dan wat jij hebt.

Speaker:

Ja, dat klopt. En ik zag laatst, volgens mij was dat op Twitter,

Speaker:

dat ik zag dat Barneveld een gemeente is die ermee experimenteert.

Speaker:

En daar kun je het gewoon aanvragen en dan leggen zij die tegels en dan heb je dus die mogelijkheid wel.

Speaker:

En iemand in de wijk trouwens, ik wil hier zelf ook nog achteraan gaan in Arnhem,

Speaker:

want iemand in de wijk achter mij die heeft dat dus ook voor de deur ligt.

Speaker:

Volgens mij kan dat, dat moet via de gemeente, want je mag niet zelf aan de stoep zitten.

Speaker:

Dat is toch wel eens interessant, ik moet me daar wel echt eens een keertje gaan informeren.

Speaker:

Ja, dat is natuurlijk de mooiste oplossing.

Speaker:

Ja, dat vind ik wel. Dan valt het er nog veel minder op.

Speaker:

Zullen we even terug naar de filosofie modus?

Speaker:

Ja, je vroeg natuurlijk van hoe ik dat doe.

Speaker:

In eerste instantie dacht ik, op het moment dat je het zonnetje aan de hemel staat,

Speaker:

dan zet ik je auto er neer en dan ga ik laden.

Speaker:

En de vorige aflevering hebben we natuurlijk gehad over inzicht.

Speaker:

Dus als je daar meer over weet, dan moet je zeker de vorige aflevering luisteren.

Speaker:

Maar onderdeel van dat inzicht was ook dat ik dat realtime verbruik kon zien.

Speaker:

Ik dacht dus, en ik denk dat de meeste mensen dat denken,

Speaker:

van de zon staat hoog aan de hemel, die zonnepanelen doen hun werk, dus ik ga nu laden.

Speaker:

Het was een perfecte zonnige dag en ik sluit die auto aan.

Speaker:

En ik kijk later terug in Home Assistant

Speaker:

hoeveel zonnestroom heb ik nu gebruikt en hoeveel gewone stroom.

Speaker:

En ik schrok er eigenlijk best wel een beetje van,

Speaker:

dat ik zag dat twee derde van de stroom die die auto nodig had voor het laden...

Speaker:

die kwam helemaal niet van de zon, maar die kwam eigenlijk gewoon van het net.

Speaker:

Ja, want je hebt volgens mij een driefase aansluiting thuis.

Speaker:

Dus jouw auto kan op 11, 10, 11...

Speaker:

Ja, 10 a 11 kilowatt laden.

Speaker:

Maar jij hebt nooit zoveel opbrengst met je zonnepanelen.

Speaker:

Nee, nou ja, precies dat inderdaad.

Speaker:

Dus die zonnepanelen die leven in het optimale staat.

Speaker:

En ik heb gewoon echt moderne zonnepanelen en ook best wel wat, 16.

Speaker:

Dus even, nou ja, voor degenen die goede nerds zijn,

Speaker:

en die wat weten, 4800 kilowatt piekjur.

Speaker:

Piekwattuur en dat is ongeveer 3,5 kilowatt.

Speaker:

Terwijl die auto die vraagt 10 A11.

Speaker:

Nou, snelle rekensom leert al, je komt van tekort.

Speaker:

Een derde zon, twee derde net.

Speaker:

Ja, en dus toen dacht ik al van, verrek,

Speaker:

Wat zijn we dan nog eigenlijk vroeg dat je denkt van ja, goh,

Speaker:

als je toch denkt van het zou goed zijn voor een stroomnet en voor je portemonnee

Speaker:

als je gewoon je eigen zonne-energie gebruikt.

Speaker:

Maar daar is dat laden eigenlijk in de baas helemaal niet op ingesteld.

Speaker:

Die gaan gewoon op vol vermogen.

Speaker:

Terwijl je zou prima kunnen zeggen, als je het hebt over filosoferen,

Speaker:

nou, misschien zou het een goed idee zijn als die laadpaal,

Speaker:

die laadsnelheid een beetje kan aanpassen.

Speaker:

Dat hij zegt van nou, ik doe niet, misschien niet per se drieënhalf,

Speaker:

Maar ik doe bijvoorbeeld vijf.

Speaker:

Ja, dat ik al veel meer daaruit heb.

Speaker:

Want het is natuurlijk heel vaak zo, zeker voor mij,

Speaker:

ik heb niet elke dag de auto, rij ik niet helemaal leeg.

Speaker:

Dus hij zou prima er wat langer over mogen doen om die auto te laden.

Speaker:

Want nu is mijn auto binnen drie à vier uur als hij helemaal leeg is klaar,

Speaker:

terwijl hij zou daar prima zes, zeven uur over mogen doen.

Speaker:

Ja, in jouw auto kun je niet zelf instellen wat het laadvermogen is.

Speaker:

Bij een Tesla kun je dat wel zeggen,

Speaker:

van ik wil maximaal dit laadvermogen hebben.

Speaker:

Ik denk dat Tesla er dan wat uniek in is, volgens mij bij de meeste auto's.

Speaker:

Nee, is gewoon aansluiten en zo hard mogelijk gaan.

Speaker:

Mijn auto kan technisch niet harder.

Speaker:

Ja, of ik moet echt een hele groepenkast aanpassen.

Speaker:

Mijn auto kan technisch niet harder opladen dan maximaal stroom op bek.

Speaker:

En ik ben een beetje experimenteren, dus ik ben nu met mijn granny charger aan het laden.

Speaker:

Dat laadblok wat je tegenwoordig niet elke keer bij elke auto krijgt.

Speaker:

Die je gewoon in het stopcontact kan aansluiten.

Speaker:

Dan gaan we het straks nog over hebben hoe ik dat wat slimmer heb gemaakt.

Speaker:

En dan laat hij uberhaupt niet heel snel.

Speaker:

Maar ik denk dat de meeste mensen die het zullen luisteren en elektrisch rijden,

Speaker:

ja die zullen toch, weet je, alle moderne auto's die hebben natuurlijk dat wel.

Speaker:

Die natuurlijk veel meer stroom vragen eigenlijk.

Speaker:

Dus ja, naar de toekomst toe zou je toch zeggen,

Speaker:

ja het zou eigenlijk wel veel logischer zijn als je dat ook kunt,

Speaker:

ja als het daar ook meer naartoe gaat.

Speaker:

Ja, maar aan de andere kant zeg je, we zitten nog steeds even in de filosofiemodus.

Speaker:

Je wil in een zo kort mogelijke tijd op basis van dynamo- en energietarieven

Speaker:

op het laagste punt je auto opladen.

Speaker:

Dat is tussen 11 en 2, 3.

Speaker:

Dan heb je het laagste punt.

Speaker:

Dan wil je die auto vol hebben. Dan wil je dat wel weer heel snel doen.

Speaker:

Zeker, dus af en toe wil je ook wel weer de mogelijkheid hebben

Speaker:

om heel snel te kunnen laden, want als die prijzen laag zijn,

Speaker:

dan mag je natuurlijk best wel eventjes knallen.

Speaker:

Ja, dat klopt.

Speaker:

Zullen we uit de filosofiemodus gaan

Speaker:

en gaan kijken naar hoe je je auto slimmer oplaadt?

Speaker:

Misschien nog leuk, want wanneer laad jij dan uiteindelijk je auto het meest op?

Speaker:

Ja, ik heb hem zo ingesteld dat hij gewoon 's nachts oplaadt.

Speaker:

Ook weer om de vrienden van Leander te vriend te houden.

Speaker:

Ik probeer gewoon op de zuinigste momenten ook mijn auto op te laden.

Speaker:

Dus eigenlijk schakelt mijn opladen aan vijf minuten na twaalf tot zeven uur.

Speaker:

En dan gaat hij weer uit. Gewoon slimme stekker tussen gezet.

Speaker:

Er zullen een paar mensen luisteren die nu denken van dat is niet heel verstandig,

Speaker:

want er gaat heel veel stroom door een heel klein stekkertje.

Speaker:

Dat weet ik, maar het is een experiment.

Speaker:

Dus ik ben bezig met een hele mooie nieuwe laadpaal,

Speaker:

die dit echt gewoon goed kan.

Speaker:

Het is een experiment om te kijken of ik het kan sturen.

Speaker:

En eigenlijk wil ik die stekker straks gaan sturen op basis van zonnestroom ook.

Speaker:

Dus dat ik eerst mijn zonnestroom, ik noem het even affakkelen altijd,

Speaker:

eerst mijn zonnestroom gebruik en dan pas het net.

Speaker:

Ja, oké, check.

Speaker:

En ik merk dat ik zelf net in een beetje een overgangsfase zit,

Speaker:

dat we komen een beetje uit de winterperiode,

Speaker:

waarin het vaak 's nachts en uitgekoven was,

Speaker:

en dat we nu toch al af en toe wat zonnige dagen,

Speaker:

en we hebben de... Het is bizar, want we zitten in maart.

Speaker:

We hebben de eerste dagen met negatieve inkoopprijzen voor energie alweer gehad.

Speaker:

Ja, nog even terug.

Speaker:

Ik maak bijna gebruik van dynamische energietarieven, jij al heel veel.

Speaker:

Dus jij volgt dat eigenlijk dagelijks op de voet.

Speaker:

Met dynamische energietarieven kan het dus zijn dat je een negatieve energieprijs hebt.

Speaker:

En dat is altijd een beetje een mindfuck, vind ik.

Speaker:

Dan krijg je dus eigenlijk een soort van geld toe als je je auto aansluit.

Speaker:

Ja, klopt.

Speaker:

In Nederland is het wel zo, er zitten altijd nog belastingen bij, dus ik zeg ook heel bewust, het is de inkoopprijs.

Speaker:

Maar er komt ook energiebelasting en btw bij.

Speaker:

Uiteindelijk betaal je dan nog wel wat, maar het is inderdaad best wel gek om te realiseren dat er dus af en toe zoveel stroom is,

Speaker:

dat er dus betaald wordt om het te gebruiken, omdat anders kost het energieleveranciers ook geld om dat weg te laten vloeien.

Speaker:

En daarom zijn er inderdaad al negatieve prijzen.

Speaker:

Daar maken we natuurlijk graag gebruik van als afnemers van dynamische energie.

Speaker:

Binnenkort gaan we dat doen.

Speaker:

Filosofiemodus nu wel echt uit of denk je van...

Speaker:

Ja, kijk hoe we dit doen.

Speaker:

We willen het gewoon gaan automatiseren.

Speaker:

Dat kun je eigenlijk op een paar manieren doen.

Speaker:

Het slim aansturen van je...

Speaker:

Waarom willen we automatiseren?

Speaker:

Dat is een hele goeie vraag.

Speaker:

Je wil het automatiseren omdat ik niet elke keer naar buiten hoef te kijken

Speaker:

Als de zon schijnt snel de laadpaal aan te zetten,

Speaker:

of echt elke keer in de gaten te houden dat ik dat handmatig moet doen.

Speaker:

Van oké, het is nu elf uur, even een timer op me zetten,

Speaker:

een wekker zetten om de auto te gaan opladen.

Speaker:

Dat wil je natuurlijk niet.

Speaker:

Sowieso ben ik vergeten achter. Ik vergeet dat heel vaak.

Speaker:

En meestal als mensen me vragen waarom ik de automatie in heb geregeld,

Speaker:

zeg ik, ik heb een leven.

Speaker:

Dat vind ik een hele goede reden.

Speaker:

Mijn leven is vaak overdag.

Speaker:

En dan ben ik bijvoorbeeld ergens anders, omdat ik dan met de trein heen ga.

Speaker:

Dan heb ik niet de mogelijkheid om thuis de kabel aan te sluiten.

Speaker:

Dus het liefst wil ik dat ze veel mogen automatiseren,

Speaker:

zodat ik me er niet druk om hoef te maken. Dat is het doel.

Speaker:

Automatiseren is goed. - Dat wil ik ook.

Speaker:

Je hebt het echt een goede neurt, hè? Diehard.

Speaker:

Ja, hij draait.

Speaker:

Hoe kun je dit automatiseren?

Speaker:

Er zou een hele mooie oplossing zijn, daar gaan we het zo over hebben.

Speaker:

De eerste is...

Speaker:

Nou ja, ik denk, de eerste is dat we...

Speaker:

Ook hier zijn we nog steeds best wel vroeg.

Speaker:

Want het is niet alsof het allemaal automatisch makkelijk kan, out of the box.

Speaker:

Je koopt een auto en het kan.

Speaker:

Vroeg gezien de markt, niet omdat we hier om half zeven...

Speaker:

Nee, we're still early.

Speaker:

Er zijn eigenlijk twee ingangen.

Speaker:

Dat is de auto of de laadpaal.

Speaker:

Ja.

Speaker:

En het liefst heb je dat één van de twee dat gewoon automatisch kan.

Speaker:

Een auto gebeurt dat eigenlijk nog niet.

Speaker:

Er gaan wat geruchten dat Apple er wel mee bezig is.

Speaker:

Of, dat Tesla er mee bezig is.

Speaker:

Maar op dit moment is het nog zo dat je niet de auto kan besturen en zegt,

Speaker:

ga slim laden.

Speaker:

Nee, Tiff, dat het in de auto ingebouwd zit.

Speaker:

Dus dat de auto data ophaalt van de dynamische energieleverancier

Speaker:

of van de dynamische prijzen.

Speaker:

Dan zegt het, nu moet je gewoon opladen,

Speaker:

want nu zit het onder een bepaald prijsniveau.

Speaker:

Dat bestaat gewoon niet.

Speaker:

Ik stelde deze vraag op Twitter en toen kreeg ik commentaar van mensen die ook heel erg in de energie zitten.

Speaker:

Die zeiden, ja, maar waarom zou je dat überhaupt willen?

Speaker:

Want je laadpaal weet wat de rest van je huis gebruikt, dus dat is veel beter voor de balanceren.

Speaker:

Ja, dat klopt.

Speaker:

Alleen, uiteindelijk denk ik dat gebruiksgemak ook heel handig is.

Speaker:

Dus voor de mensen die dat allemaal niet hebben, zou het ook best handig kunnen zijn als een auto dat zou kunnen.

Speaker:

Ja, maar goed, we moeten een beetje zien waar de markt heen gaat.

Speaker:

Ik denk dat... - En waarom zou de auto de meter niet uit kunnen lezen straks?

Speaker:

Dat is op zich ook een goed punt.

Speaker:

Ja. -Oké.

Speaker:

Hé, wacht even. -Je moet toch nog filisfereren.

Speaker:

Shit, mag niet hè?

Speaker:

Oké, dus de auto strepen we even af.

Speaker:

De auto kan dit niet.

Speaker:

En als je het echt sec bekijkt vanuit die energiebalansbehoefte,

Speaker:

wil je dat ook eigenlijk niet, want je wil dat in je...

Speaker:

De laadpaal zou het beter kunnen, inderdaad.

Speaker:

En bij de laadpaal zijn er een paar die dat al wel out of the box kunnen.

Speaker:

Dan moet je hem ook eventjes helpen, want dat is de Easy.

Speaker:

Dat is de Zaptec. -Easy, Zaptec en de Zapie.

Speaker:

En de Zapie, oh ja. -Ja.

Speaker:

En de meesten kunnen ook, volgens mij twee van de drie, of binnenkort ook drie van de drie,

Speaker:

kunnen dat ook op basis van aangeboden stroom, dus op zonder stroom.

Speaker:

Dus die kunnen ook gewoon, en de ZAPI weet ik zeker dat het kan,

Speaker:

want dat is echt een USB al vanaf het begin,

Speaker:

die kun je op Eco+ zetten en dan pakt die ook echt alleen maar de zonder stroom.

Speaker:

Dus dan laat je ook niet eens op met stroom uit je net.

Speaker:

Nee, nee, dat klopt.

Speaker:

En dat is heel mooi.

Speaker:

Wat wel een beetje het nadeel is, vind ik, aan het feit dat het in de laadpaal zit,

Speaker:

is dat, tenzij je natuurlijk heel goed,

Speaker:

voordat je een elektrische auto koopt, naar deze podcast luistert,

Speaker:

want dan ben je geïnformeerd.

Speaker:

Maar voor de meeste mensen geldt toch dat je je hier met name een beetje in gaat verdiepen,

Speaker:

als je bijvoorbeeld al een auto of een laadpaal hebt.

Speaker:

Wat ook voor mij geldt, want ik wist het ook niet.

Speaker:

Dus ik heb gewoon een laadpaal voor mijn deur staan, die dit niet heeft.

Speaker:

- Het staat ook bij je auto aangeboden, toch?

Speaker:

Precies, dat is het ook. Als jij een Renault Zoe koopt,

Speaker:

dan zit er gewoon een bepaalde laadpaal bij.

Speaker:

Ik kom even niet op het merk.

Speaker:

Een Alphen heb je. - Ja, zo veel gebruikte laadpaal, Alphen.

Speaker:

Dus ja, dat is jammer.

Speaker:

Ik heb best wel zitten zoeken hoe ik dan toch slim kan laden.

Speaker:

Maar goed, die slimme laadpalen waar we het net over hadden,

Speaker:

die zijn eigenlijk het mooist, want daar sluit je je auto op aan,

Speaker:

en die zijn er standig al zelf voor ingeregeld,

Speaker:

en dan regelen ze dat eigenlijk gewoon zelf.

Speaker:

Mocht je die situatie nog niet hebben, dan zijn er allerlei slim laden apps.

Speaker:

Ja.

Speaker:

Er zijn er een paar voorbeelden van.

Speaker:

Dus je hebt de app van Tibber, die kan dat.

Speaker:

Je hebt de Stacker app en je hebt de Jetlix app.

Speaker:

Volgens mij zijn dat in ieder geval in Nederland de meest bekende.

Speaker:

En die kunnen communiceren met of de laadpaal of de auto.

Speaker:

Ja, de Tibber app kan communiceren met de Easy of de ZapTac.

Speaker:

En ook samen met die Tibber Pulse, dat kastje wat je op die P1 meter aansluit,

Speaker:

kan hij het ook nog balanceren.

Speaker:

Dus dat is wat je eigenlijk wil.

Speaker:

Dus dan ga je dus die stroom waar we het in het begin over hadden,

Speaker:

niet op vol vermogen die auto opladen,

Speaker:

maar gewoon gebalanceerd op basis van je hoofdzekering.

Speaker:

Dus dat er nooit teveel spanning door je hoofdzekering gaat.

Speaker:

En de tweede is dus... - Of met de auto.

Speaker:

Dat hij communiceert met de auto.

Speaker:

Ja, en daar zijn bepaalde auto's wel voor geschikt,

Speaker:

Een bepaalde auto is niet.

Speaker:

Ondanks dat alle elektrische auto's, zou je zeggen,

Speaker:

dat er veel meer technologie in zit,

Speaker:

beschik ik dus over zo'n fijne auto die die verbindingen allemaal niet heeft.

Speaker:

Nee. -Dat is heel vervelend om te zijn.

Speaker:

Jouw model, ja, volgens mij.

Speaker:

Ja, voldoende, het heeft helemaal geen beeldkant maken.

Speaker:

Maar inderdaad, je hebt net een reeks auto waar het net niet kan.

Speaker:

Ja, super frustrerend.

Speaker:

Dus op een gegeven moment kwam ik erachter,

Speaker:

ja, mijn laadpaal ondersteunt dit dus niet.

Speaker:

En mijn auto ondersteunt dit dus niet.

Speaker:

Ja maar dan, tenzij je Danny Oostersveer heet en daar je het goede nerd bent.

Speaker:

Dus ik kwam er op een gegeven moment inderdaad achter dat er een bepaalde...

Speaker:

Eigenlijk elke laadpaal heeft een operator.

Speaker:

Misschien zie je soms wel eens zo'n sticker staan op zo'n laadpaal.

Speaker:

Nou, dat is eigenlijk een bedrijfje die ertussen zit die dat dan aanstuurt.

Speaker:

En er is er dus eentje E-Flux.

Speaker:

En die E-Flux, die kun je verbinden met de stekker-app.

Speaker:

Dus dat je eigenlijk jouw laadpaal met die stekker-app toch in verbinding kunt brengen.

Speaker:

dan is het toch mogelijk om met een bestaande laadpaal, in mijn geval dus die Alfa laadpaal

Speaker:

die ik heb, die denk ik heel veel mensen hebben, kun je toch jouw auto slim laden.

Speaker:

Ja, en het heeft niks met de laadpad, maar het heeft met de tussenpartij te maken die

Speaker:

die laadpaal wel of niet slim kan aansturen.

Speaker:

En Influx is de partij die dat A kan aansturen en B...

Speaker:

Nou hij doet niet letterlijk, hij stuurt niet het slim laden zelf aan...

Speaker:

Nee, maar hij stuurt aan of uit aan.

Speaker:

Ja, hij geeft in ieder geval die signalen door inderdaad, klopt.

Speaker:

En dan uiteindelijk in die stacker app kan hij dan vervolgens slim laden.

Speaker:

En wat die app dan doet, dus die kent de dynamische prijzen, dat is één.

Speaker:

En het mooie is, je ziet er eigenlijk dan jouw batterijen staan, 0 tot 100%.

Speaker:

Je kunt dan aangeven dat je met een auto,

Speaker:

Als je hem verbindt met de auto, wat al die apps kunnen,

Speaker:

het mooie is dan weet hij al hoeveel je batterij is opgeladen.

Speaker:

Ja.

Speaker:

Als je je laadpaal aanstuurt, weet je dat niet.

Speaker:

Nee.

Speaker:

Dus dan moet je het zelf even aangeven van 'Goh, hij is nu voor twee derde leeg.'

Speaker:

Wacht even, dus heel even terug.

Speaker:

Een auto kan natuurlijk vaak doorgeven hoe vol zijn accu is.

Speaker:

Niet alle auto's, mijn auto kan dat niet bijvoorbeeld.

Speaker:

En een laadpak kan natuurlijk überhaupt niet de status van de accu uitlezen.

Speaker:

Niet de gewone laadpal die we thuis hebben.

Speaker:

Nee, nee, klopt.

Speaker:

Dus dan moet je dus even aangeven,

Speaker:

nou, de batterij is voor, laten we zeggen, 80% leeg.

Speaker:

Ja.

Speaker:

Nou, dan heb je dus 80% wil je dus gaan laden.

Speaker:

Nou, dan kan ik zeggen, nou, als jij zegt, ik wil over drie uur weg,

Speaker:

dan kun je zeggen, nou, ik wil 30% snel laden, gewoon nu beginnen.

Speaker:

En de overige, even rekenen, 50%, die mag je dus dynamisch laden.

Speaker:

Zelf heb ik die noodzaak eigenlijk vrijwel nooit.

Speaker:

Dus ik denk altijd van, hij is voor 20% voldop geladen.

Speaker:

Die 80% zet ik volledig op dynamisch laden.

Speaker:

En die app gaat dan zelf bepalen, dit uur ga ik aan en dit uur ga ik uit.

Speaker:

Zie je dat ook echt gewoon gebeuren? Van nu ga ik aan en nu ga ik uit?

Speaker:

Ja, want ik heb mijn auto dan wel recht voor de deur staan.

Speaker:

En zo steek je aan de voorkant het kabel in.

Speaker:

en dan zit er zo'n blauw logootje, zeg maar, boven.

Speaker:

Dus je kan inderdaad heel goed zien, als ik dan bij wijze van spreken in de keuken sta,

Speaker:

dan zie ik zo plok, en dan valt dat lichtje uit.

Speaker:

Dan denk ik, oké, nu is de prijs te hoog en laat hij dus niet.

Speaker:

Ja, dat is wel echt tof.

Speaker:

Ja, dus jij hebt...

Speaker:

Even terugredenerend,

Speaker:

je hebt een app...

Speaker:

of je hebt eigenlijk geen auto die dat helemaal uit zichzelf kan,

Speaker:

dus je hebt altijd of een app nodig,

Speaker:

of een laadpaal die het kan op dynamische initiatief verladen.

Speaker:

En jij hebt hem dan nog helemaal daar hard genuurd,

Speaker:

omdat jij hem met Home Assistant kan aansturen?

Speaker:

Of heb je dat nog niet?

Speaker:

Nee, dat is ook een mogelijkheid, maar ik doe het nu eigenlijk met die stack app.

Speaker:

Dat werkt ook wel gewoon heel fijn, dat je dat makkelijk via zo'n appje kunt doen.

Speaker:

Dus nee, ik denk, als je al over een...

Speaker:

Stel, je hebt dus een elektrische auto en je wilt dit.

Speaker:

Nou ja, dan in eerste instantie kun je volgens mij kijken van,

Speaker:

nou, mijn laadpaal die ik nu heb, of mijn auto, ondersteunt die dit?

Speaker:

In principe kun je dat dus, zeker als je wel handig bent, is het volgens mij bijna altijd

Speaker:

mogelijk om dat toch te doen, ook al adverteert jouw laadpaal er niet mee.

Speaker:

Zeker als jij een nieuwe laadpaal gaat aanschaffen omdat je een elektrische auto hebt, nou koop

Speaker:

dan vooral eentje die het gewoon zelf ondersteunt.

Speaker:

En natuurlijk de verwachting is dat van al die auto's die nu allemaal gaan uitkomen,

Speaker:

dat zal veel vaker voorkomen dat die gewoon standaard dat ondersteunen dat je gewoon met

Speaker:

zo'n app direct met de auto kan communiceren. Dat is een beetje nog dat world's early fase.

Speaker:

Het wordt alleen maar makkelijker en beter. Ik ga binnenkort voor de nieuwe laadpaal die

Speaker:

het gewoon in de laadpaal heeft geregeld. Want zoals gezegd, ik heb een klassieker thuis

Speaker:

qua elektrische auto. Die kan dat absoluut niet. Dus ik ga het gewoon in de laadpaal inbouwen.

Speaker:

of de laadpaal kopen die er waar dat vanuit de fabriek is ingebouwd.

Speaker:

Ja, dat is een goed idee. Dat is het beste idee. Lekker makkelijk.

Speaker:

En nu het gevaarlijkste onderwerp, vehicle to grid. Eigenlijk bestaat het helemaal niet.

Speaker:

Vehicle to home misschien. Dus dat je je auto gebruikt als thuisaccu.

Speaker:

Wat natuurlijk, vind ik, de mooiste oplossing is.

Speaker:

Er staat een enorme accu op wielen voor je deur,

Speaker:

dus je hoeft echt niet per se accu's thuis te installeren misschien wel.

Speaker:

dan kun je de auto ook als balancering voor het net gaan gebruiken.

Speaker:

Ja ik denk we hebben natuurlijk in de vorige aflevering, aflevering 2,

Speaker:

hebben we eventjes stilgestaan bij batterijen.

Speaker:

Waarom je dat wel of niet zou doen?

Speaker:

We hebben al geconstateerd van het is niet zo alsof je dan dagen zonder stroom zou kunnen,

Speaker:

maar eigenlijk zou die batterij wel een mooi middel kunnen zijn om,

Speaker:

nou ja als de prijzen laag zijn, de batterij op te laden.

Speaker:

Omdat de prijzen hoog zijn, de batterij te ontladen.

Speaker:

En het geinige is dat als je naar die batterijen gaat kijken, dat in de basis zijn die vaak een beetje 5 tot 10 kW.

Speaker:

Maar ja, ga je naar je auto kijken, ik weet eigenlijk niet hoe groot moderne auto's zijn, maar die van mij is 50.

Speaker:

Zo'n Volkswagen ID3 tussen de 70 en 80.

Speaker:

En als je bijvoorbeeld naar zo'n BMW i4 bijvoorbeeld.

Speaker:

Ja, ook zo rond de 80 zitten tegenwoordig wel, 80 kW per uur.

Speaker:

Nou ja, kun je nagaan.

Speaker:

Er staat toch een aardige accu voor je.

Speaker:

Ja, en ze zeggen, geloof ik, met die thuisbatterijen,

Speaker:

dat het ongeveer 1000 euro per kilowatt is.

Speaker:

Dus nou ja, als je dat een beetje zo doortrekt, dat is best duur.

Speaker:

Terwijl, die auto heeft dat ook.

Speaker:

Dus als je dat toch denkt van, hè, als we met z'n allen richting de, hè,

Speaker:

voor de energietransitie energie moeten gaan opslaan,

Speaker:

op het moment dat die gekoop is, en de energie daar uithalen,

Speaker:

op het moment dat de energie duur is.

Speaker:

Ja, want dat heeft ook met, daar gaan we het nu niet over hebben,

Speaker:

maar de energie is hoog, is dat je eigenlijk gewoon energie maakt met gascentrales.

Speaker:

Ja, ja klopt. Dus het moment dat de prijzen laag zijn, is er veel duurzame energie. Dus

Speaker:

dat wil je inderdaad graag gebruiken. Dus ja, als je je auto voor de deur hebt staan,

Speaker:

het voelt, ja dan zou je ook zeggen, het is eigenlijk ook gewoon een batterij. Kun je niet

Speaker:

inderdaad laden als de prijs laag is. Wat we ook wel sowieso zouden willen, maar misschien ook

Speaker:

andersom, op het moment dat de prijs hoog is, zou het niet heel logisch zijn dat hij die

Speaker:

stroom dan ook gewoon terug in het net kan stoppen?

Speaker:

Ja, het net in stoppen is lastig.

Speaker:

Daar heb ik het een heel lang geleden keer met een expert over gehad in een andere podcast

Speaker:

reeks.

Speaker:

Ik zal dus linkjes even in de show notes zetten, is wel echt leuk om te luisteren.

Speaker:

Eigenlijk is het vehicle to grid, maar eigenlijk wil je eerst naar vehicle to home.

Speaker:

Dus dat je, en hij noemde dat 'feel cool to toasty', je wil eigenlijk gewoon je toasties,

Speaker:

's avonds je toasties bakken of je oven aanzetten of je afwasmachine,

Speaker:

met stroom uit je auto in plaats van stroom uit het net te trekken.

Speaker:

Maar is het dan zo, want dan gebruik je dan alleen stroom als je dat bijvoorbeeld nodig hebt?

Speaker:

Dus stel je wilde toasties maken, dan gaat hij stroom gebruiken,

Speaker:

dan kiest hij er gewoon voor, oké, dan haal ik het uit de auto.

Speaker:

Ja. -Zoiets.

Speaker:

Ja. -Oké.

Speaker:

Het is wel het mooiste.

Speaker:

Zie de auto dan gewoon als een thuisaccu.

Speaker:

Ja, precies.

Speaker:

Dus op het moment dat je stroom nodig hebt, gaat hij aan het werk en dan geeft hij terug.

Speaker:

En dan heb je volgens mij nog een ander ding, dat je gaat handelen met stroom.

Speaker:

Ga jij daar binnenkort mee experimenteren?

Speaker:

Dat is wat je met een thuisbatterij doet.

Speaker:

Met een thuisbatterij kun je natuurlijk ook gewoon 's avonds je stroom verbruiken uit je accu.

Speaker:

Met de stroom die je overdag of goedkoper hebt ingekocht of hebt opgeslagen uit je zonnepanelen.

Speaker:

Ja, maar dan ga je handelen tussen het prijsverschil. Dus tussen 10 centen om 12 uur of om 1 uur

Speaker:

en 19 centen, even zonder de b2 erbij, zoals vandaag volgens mij ongeveer is,

Speaker:

heb je 9 cent per kilowattuur winst. Dus aardig wat kilowattuurtjes verkopen,

Speaker:

maar uiteindelijk is dat wel rond te rekenen. Weet je, dat is uiteindelijk het mooie. Ik zei al,

Speaker:

ik ben fan van automatiseren. Dat is ook precies de reden dat ik uiteindelijk batterijen en

Speaker:

en batterijen vanuit auto's interessant vindt,

Speaker:

je sluit ze aan en daarna hoef je er niks aan te doen.

Speaker:

Precies.

Speaker:

Dus die dingen zijn constant nu zelfstandig bezig,

Speaker:

van nu is het laag, ga ik laden.

Speaker:

Nu is de prijs hoog, ga ik ontladen.

Speaker:

Zou je dan ook, in jouw geval of in mijn geval,

Speaker:

gaan handelen met je accu?

Speaker:

Niet met je thuisaccu, maar met je autoaccu?

Speaker:

Nou ja, op zich die gedachte is natuurlijk...

Speaker:

Het is altijd het enige wat ik...

Speaker:

Ik weet zelf niet...

Speaker:

Ik ben er niet exact in thuis van...

Speaker:

Waar staan we dan nu, zou ik maar zeggen.

Speaker:

Het is wel een verhaal dat ik al langer hoor, maar...

Speaker:

Je hoort het eigenlijk, het gebeurt eigenlijk nog steeds niet.

Speaker:

Ik heb het daar laatst met iemand ook over gehad, in weer een andere podcast.

Speaker:

Ik zal weer het linkje even in de show noot zetten.

Speaker:

Dan heb je toch wel andere hardware nodig,

Speaker:

een andere laadoplossing die ook kan terugladen.

Speaker:

Het heeft ook te maken met of autofabrikanten dat aan of uit zetten in de auto,

Speaker:

want zo'n accu sluit natuurlijk ook sneller.

Speaker:

Dus als jij als autofabrikant garantie geeft,

Speaker:

zes jaar op een accu of 160.000 kilometer, in mijn geval.

Speaker:

En je gaat die accu elke dag ontladen en opladen.

Speaker:

Met die laadcycli heeft dat te maken.

Speaker:

Ja, dan is die accu gewoon veel sneller versleten.

Speaker:

Dus misschien moet je dan accu als een service gaan krijgen.

Speaker:

Nou, dat wordt weer filicifie modus, maar...

Speaker:

- Oké, maar het is ook wel zo dat de standaard eigenlijk nu nog niet is, toch?

Speaker:

- Nee, het standaard niet, het netwerk niet en de aansluitmogelijkheden niet.

Speaker:

Nou, de standaard is er wel. Dat is gewoon...

Speaker:

In mijn auto met een...

Speaker:

Ik kan dat altijd heel slecht uitspreken.

Speaker:

Ik noem het altijd 'Gademo'.

Speaker:

Een Shademo met een Shademo-stekker.

Speaker:

Daar zit het echt ingebouwd.

Speaker:

Alleen de hardware ontbreekt.

Speaker:

Ja.

Speaker:

Nissan is een Japans merk.

Speaker:

Ze mochten elektrische auto's bouwen, maar er moest wel een standaard zijn

Speaker:

waarmee je vehicle-to-grid of vehicle-to-home kon doen.

Speaker:

Dus het zit gewoon in die stekker helemaal ingebouwd.

Speaker:

Alleen de hardware is er nooit bij geleverd, helaas.

Speaker:

En met CCS kan dat ook. CCS is de nu gebruikelijke Europese stekker om de auto's te snelladen,

Speaker:

wat gewoon gelijkstroom is. Dat komt. Alleen dat zijn nu nog units van 9.000 tot 10.000

Speaker:

euro. Als die straks 2.000, 3.000 euro gaan kosten, nog twee keer zo duur als een gewone

Speaker:

laadpaal. Als je dan gaat terugleveren, dan hoef je geen thuisakkies meer te hebben.

Speaker:

Nee, ja, nee.

Speaker:

Dan zou, ja, dat zou natuurlijk heel super zijn.

Speaker:

Maar enig idee wanneer dit ongeveer gaat spelen?

Speaker:

Glazen bol aan.

Speaker:

Ja, ik denk, ja, dit kan al.

Speaker:

Al vijf jaar.

Speaker:

Ja, maar tegelijkertijd is het er nog niet.

Speaker:

Nee, maar het is er eigenlijk al wel.

Speaker:

Alleen nog niet bij ons voor de deur.

Speaker:

Ik hoop dat wij de eerste zijn.

Speaker:

Ik zou het echt heel graag willen.

Speaker:

Wij gaan het in ieder geval volgen.

Speaker:

Absoluut.

Speaker:

Maar ja, nu is de grote vraag.

Speaker:

Ben jij een Danny of een Aljo?

Speaker:

Ja, als je er zelf mee aan de slag wilt.

Speaker:

Ja, ik zou zeggen, kies voor de Aljo-oplossing.

Speaker:

Nou ja, dat zou ik sowieso zeggen.

Speaker:

Kijk...

Speaker:

Als je nog geen elektrische auto hebt, in dat geval koop een laadpaal die op dynamische

Speaker:

energietarieven kan laden, omdat dat gewoon het...

Speaker:

Ja, ik zou zeggen, word dan gewoon een Aljo, zorg dat jij gewoon een slimme laadpaal hebt

Speaker:

die dat gewoon out of the box kan.

Speaker:

En ik zou nooit aanraden om per se een Danny te worden en zelf te gaan knutselen met je laadpaal.

Speaker:

Als je toch een bestaande laadpaal hebt, zorg dat je bevriend bent met een Danny,

Speaker:

die dan jouw laadpaal slim gaat maken.

Speaker:

Of volg de handleiding die je hebt geschreven.

Speaker:

Ik zal ook het linkje... - Oh ja, dat is waar.

Speaker:

Want jij hebt jouw proces tot in den treuren uitgewerkt. - Zeker.

Speaker:

Ik zal het linkje even in de show notes moeten even erin zetten.

Speaker:

Dus met dat stappenplan kun je bijna elke laadpaal slim maken.

Speaker:

Zodat je bij elke laadpaal je auto slim kunt laden.

Speaker:

Precies, op basis van dynamische energietarieven.

Speaker:

Yes.

Speaker:

Nou, wat gaan we de volgende week bespreken?

Speaker:

Smart Home volgens mij.

Speaker:

Dat is waar, ja.

Speaker:

Leuk, want dat is superleuk, dat is slim.

Speaker:

En ook daarmee kun je heel veel doen met dynamische energietarieven.

Speaker:

Ja, leuk.

Speaker:

Leuk.

Speaker:

Spreek ik jou de volgende keer weer Danny.

Speaker:

Ja, tot volgende week.

Speaker:

Tot volgende week.

Speaker:

Tof dat je luisterde naar de groene nerds.

Speaker:

Als je dit in Spotify doet, check de poll.

Speaker:

We willen graag weten of jij al een dynamisch contract hebt.

Speaker:

Of stel je vraag voor een volgende aflevering.

Speaker:

Vergeet niet te abonneren in je favoriete podcast app.

Speaker:

En zoals we al eerder gezegd, in de volgende aflevering hebben Danny en Dick het over Smart Home.

Speaker:

En Danny is die daar hard groene nerd, dus alvast een basisschuwing, die gaat best ver.

Speaker:

Tot volgende week.

About the Podcast

Show artwork for de Groene Nerds
de Groene Nerds
De Groene Nerds is dé podcast waarin we vertellen hoe je slim omgaat met energie.

Listen for free

About your host

Profile picture for Aljo Hartgers

Aljo Hartgers