Zonnepanelen op ZUID, OOST of WEST: WAT IS HET BEST?
Zonnepanelen, die leg je op het zuiden. Want, dan wek je de meeste stroom op. Maar zijn panelen op zuid nog wel slim? Want we hebben inmiddels zoveel zonnepanelen in Nederland dat we op het midden van de dag meer dan genoeg zonnestroom hebben. Dus moet je je zonnepanelen niet leggen op een dak richting het oosten? of het westen? of Oost-West?
Wij zochten het uit, onderbouwen het met data en zo hoor je in deze aflevering wat je het beste kan doen. Je hoort per oriëntatie:
- Hoeveel stroom je jaarlijks opwekt
- Hoeveel die stroom waard is
- Wat je zelfconsumptie is
- En onder aan de streep…. wanneer zijn je verdiensten nu het hoogst?
💚 voor Zonneplan! We hadden deze aflevering niet kunnen maken zonder de data van Zonneplan.
Meepraten met andere groene nerds? Kom gezellig naar ons Telegram-kanaal!
Hoofdstukken
00:00 Welkom
05:57 Einde salderen
07:30 Vast contract: tarieven en zelfconsumptie
09:54 Zonnepanelen & dynamisch contract
14:01 Opwek per oriëntatie
20:07 Zelfconsumptie per oriëntatie
22:07 Waarde per kWh per oriëntatie
23:50 Zuid, oost of west: wat levert het meeste op?
25:00 Alle cijfers op een rijtje
29:49 Meer opwek in de winter
29:57 Seizoensgebonden prijzen
Shownotes
- De terugverdientijd van je zonnepanelen na salderen
- Zonnepanelen op zuid, oost of west: wat levert het meeste op?
- Aflevering met Martien Visser over overproductie van zonnestroom in Nederland
- Aflevering over negatieve energieprijzen









ronny
14 mei 2026Zoals steeds een leuke en informatieve aflevering, maar ik ben niet overtuigd van de gebruikte data. Om correcte conclusies te trekken moet je over een gestandaardiseerde testopstelling beschikken. Indien ik het correct heb begrepen heb je real world data gebruikt, maar is er niets gekend over de specifieke installaties, of dat er schaduw is, platte daken zijn qua hellingshoek niet ideaal, etc…
Je zou je data kunnen aftoetsen via de de website: https://pvwatts.nlr.gov/
Of bekijk ook zeker het youtube kanaal van “Projects With Dave”. Ik denk dat oost-west dan terug relevanter wordt. De spreiding van de productie maakt dat je meer effectief zelfgebruik hebt en minder injectie op piekmomenten.
Het hele verhaal wijzigt ook in geval van een thuisbatterij, dan is een zuid opstelling, maximaal rendement, het beste. Je batterij wordt geladen op piekmomenten, voor gebruik tijdens de avond en nacht.
Gerrie Peters
22 mei 2026Zeer verrassend omdat ik ervan overtuigd was dat Oost en West zou winnen.
Dit omdat er minder verbruik is als de dynamische prijzen hoog zijn (ochtend en avond) en minder wordt terug geleverd als de prijzen laag zijn. Schijnbaar wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de hogere kW opbrengst.
Misschien gaan verbruikers hun gedrag nog aanpassen in 2027 als ze niet meer de energiebelasting kunnen wegstrepen tegen het verbruik? Jullie conclusie is op basis van cijfers van 2026.
Nu lever ik om die reden vaak toch nog terug en dat zal ik volgend jaar veel minder gaan doen.
Hoe dan ook zonnepanelen is en blijft gewoon een goede investering.
Groene Nerds, bedankt voor dit inzicht.